Op 12 juni 2024 zijn de cijfers voor het centraal examen en de uitslagen van het eindexamen in het voortgezet onderwijs bekend gemaakt.
Niet elke leerling zal helaas geslaagd zijn voor zijn eindexamen, bijvoorbeeld omdat hij een onvoldoende hoog cijfer voor het centraal examen heeft gekregen. De leerling kan geen bezwaar maken of beroep instellen tegen de vaststelling van een cijfer voor het centraal examen. Hij kan een geschil over een vastgesteld examencijfer wel voorleggen aan de burgerlijke rechter, gelet op het spoedeisend karakter doorgaans in een kortgedingprocedure. De rechter zal slechts plaats zien voor ingrijpen indien de beoordelingsprocedure overduidelijk niet zorgvuldig is verlopen of wanneer de beoordelingsbeslissing overduidelijk onjuist of onzorgvuldig is, in die zin dat degenen die de score en het cijfer bepalen in redelijkheid niet tot de score of het cijfer hebben kunnen komen.
De bewijslast van de onrechtmatigheid rust op de leerling. De leerling kan alleen maar aan zijn stelplicht voldoen en kan zijn stellingen alleen maar aannemelijk maken in een procedure wanneer hij inzage heeft gehad in het door hem ingeleverde en vervolgens door de examinator en corrector beoordeelde examenwerk. Zonder inzage kan de leerling niet adequaat gebruik maken van zijn recht zich tot de rechter te wenden Als belanghebbende heeft de leerling een wettelijk recht op inzage op het door hem gemaakte examenwerk. En niet alleen daarop, maar ook op de opmerkingen van de examinator en corrector. Het recht op inzage omvat ook het (kosteloos) verstrekken van kopieën. De leerling heeft dit recht op inzage, ongeacht of dit is opgenomen in het examenreglement van de school. Het College voor Toetsen en Examens (CvTE) adviseert scholen om het inzagerecht en de organisatie daarvan op te nemen in het examenreglement. De school kan in het examenreglement of ad hoc voorzieningen treffen om te voorkomen dat er tijdens de inzage wijzigingen in het examenwerk worden aangebracht.
Zowel leerlingen als scholen dienen zich bewust te zijn van het recht op inzage van de leerling in zijn examenwerk, de omvang van dat recht en de in dat kader ter voorkoming van onregelmatigheden te treffen voorzieningen.
Heeft u een vraag over dit artikel of over andere onderwijsrechtelijke onderwerpen? Neem dan contact op met onze sectie onderwijsrecht (contactpersoon: Hans Blom). Wij beantwoorden uw vragen graag.
Hans Blom