Alweer ruim 5 jaar geleden schreven mijn collega, Elsa Bruggink en ik over het einde van de Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) en de inwerkingtreding per 1 mei 2016 van de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelatie (“Wet DBA”). Met de Wet DBA is de zogenaamde modelovereenkomst geïntroduceerd. Een opdrachtgever en opdrachtnemer kunnen hun relatie in zo’n modelovereenkomst vastleggen op zo’n manier dat de Belastingdienst dat niet zal kwalificeren als een dienstbetrekking of fictieve dienstbetrekking. Partijen doen dat door de in de modelovereenkomst gemarkeerde bepalingen niet te wijzigen of verwijderen. Alle overige bepalingen kunnen partijen dan – mits er geen strijdigheid met die gemarkeerde bepalingen optreedt – aanpassen.
De Belastingdienst kan vervolgens achteraf en steekproefsgewijs controleren of de werksituatie ter plekke ook overeenstemt met het papier van de overeenkomst. Destijds schreven wij dat die handhaving pas een jaar later zou starten, zodat men tot die tijd kon wennen aan het gebruik van de modelovereenkomsten. Nu, vijf jaar na de invoering van de Wet DBA, heeft de staatssecretaris aangegeven dat ook na 1 oktober 2021 door de Belastingdienst nog altijd niet handhavend zal optreden. Reden? In 2020 liet het kabinet weten dat de Wet DBA (alweer) zou worden vervangen door een nieuwe regeling, omdat de Wet DBA niet had gebracht wat men ervan had verwacht. Tevens is in 2021 gestart met de pilot van een webmodule: door het invullen van een aantal vragen kunnen partijen meer zekerheid krijgen over de contractuele relatie met een zzp’er. Althans, de pilot biedt geen (absolute) zekerheid, maar enkel en alleen een indicatie.
Met het vooruitzicht van de webmodule en nieuwe wetgeving heeft het kabinet destijds aangegeven dat de Belastingdienst in elk geval tot 1 oktober 2021 niet zou gaan handhaven, omdat men verwachtte rond dat moment de nieuwe regelgeving te hebben. Nieuwe fiscale regels voor de kwalificatie van een arbeidsrelatie laten echter op zich wachten, onder meer omdat nu sprake is van een demissionair kabinet. Voor besluitvorming omtrent nieuwe wetgeving zal gewacht worden op een nieuw kabinet en ook de pilot van de webmodule wordt overigens pas na 1 oktober 2021 geëvalueerd. Daarom heeft Staatssecretaris Vijlbrief de Tweede Kamer inmiddels laten weten dat de Belastingdienst ook na 1 oktober 2021 niet zal beginnen met de handhaving ter bestrijding van schijnzelfstandigheid.
Daarop geldt evenwel één uitzondering: de Belastingdienst treedt wel op bij kwaadwillendheid: daarvan is sprake als er opzettelijk een situatie van evidente schijnzelfstandigheid ontstaat of blijft bestaan en de opdrachtgever dat had kunnen weten. Overigens rust de bewijslast dat er sprake is van kwaadwillendheid bij de Belastingdienst.
Heeft u vragen over de modelovereenkomsten of het vormgeven van uw relatie met een zzp’er? Neem gerust contact op met de specialisten van Okkerse & Schop Advocaten.
Rechtsgebieden
FAQ
Wat zijn de specialisaties van Okkerse & Schop Advocaten?
Okkerse & Schop Advocaten is gespecialiseerd in diverse rechtsgebieden, zoals insolventierecht, arbeidsrecht, vastgoedrecht, privacyrecht, contractenrecht, intellectueel eigendomsrecht, ondernemingsrecht, onderwijsrecht, aansprakelijkheids- en verzekeringsrecht, personen- en familierecht, en schuldhulpverlening.
Hoe kan ik contact opnemen met Okkerse & Schop Advocaten voor juridisch advies?
Je kunt contact opnemen via het contactformulier op deze website, of je kunt ons bellen op het aangegeven telefoonnummer 036 5346220.
Op welke manier garandeert Okkerse & Schop Advocaten de vertrouwelijkheid van mijn gegevens?
Wij hanteren strikte privacy- en beveiligingsmaatregelen conform de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) om de vertrouwelijkheid en bescherming van jouw gegevens te waarborgen. Je kunt zowel ons privacy- en cookiestatement voor de website als ons algemene privacystatement raadplegen.
Wil je weten of een bedrijf failliet is?
Het Centraal Insolventieregister op Rechtspraak.nl bevat de gegevens van faillissementen, surseances van betaling en schuldsaneringen natuurlijke personen die in de lokale registers bij de verschillende rechtbanken worden bijgehouden. Alle insolventiegegevens gepubliceerd ná 1 januari 2005 zijn raadpleegbaar tot zes maanden na beëindiging van de insolventie.
Wat is insolventierecht en hoe kan Okkerse & Schop Advocaten mij helpen bij financiële problemen van mijn onderneming?
Insolventierecht omvat de juridische aspecten van financiële moeilijkheden en faillissementen. Okkerse & Schop Advocaten kan helpen met herstructurering (onder andere WHOA-trajecten), onderhandelingen met schuldeisers en adviseren over mogelijke insolventieprocedures.
Hoe ondersteunt Okkerse & Schop Advocaten bedrijven bij het naleven van de AVG?
Okkerse & Schop Advocaten biedt advies over AVG-compliance, helpt bij het opstellen van verwerkersovereenkomsten en privacybeleid, en ondersteunt bij datalekken en andere privacygerelateerde zaken.
Wat houdt mediation in bij echtscheiding en hoe verschilt dit van de standaard juridische procedures?
Mediation bij echtscheiding is een proces waarbij een mediator helpt om op een constructieve manier afspraken te maken tussen partners. Dit verschilt van standaard juridische procedures die vaak formeler zijn en waarbij meestal elke partij een eigen advocaat heeft.
Wat moet ik weten over het opstellen van contracten via Okkerse & Schop Advocaten?
Het is essentieel dat contracten duidelijk en volledig zijn. Okkerse & Schop Advocaten zorgt voor juridisch sluitende contracten die afgestemd zijn op uw specifieke situatie en behoeften, wat toekomstige geschillen kan voorkomen.
Hoe zorgt Okkerse & Schop Advocaten ervoor dat mijn contracten voldoen aan de huidige wetgeving?
Okkerse & Schop Advocaten blijft voortdurend op de hoogte van veranderingen in de wetgeving en zorgt ervoor dat alle contracten hieraan voldoen en waar nodig worden aangepast.
Op welke manieren kan Okkerse & Schop Advocaten mij bijstaan bij bouwprojecten of vastgoedtransacties?
Okkerse & Schop Advocaten biedt juridisch advies en ondersteuning bij het opstellen van contracten, onderhandelingen, geschillenbeslechting en alle bestuursrechtelijke en civiele aspecten van bouwprojecten en vastgoedtransacties.
Wat is WHOA en hoe kan het mijn onderneming helpen om een faillissement te voorkomen?
De WHOA helpt ondernemingen die financieel in zwaar weer verkeren om via een akkoord met schuldeisers hun schulden te herstructureren en mogelijk een faillissement te voorkomen.
Hoe kan Okkerse & Schop Advocaten mij helpen als ik te maken heb met schulden?
Okkerse & Schop Advocaten biedt hulp bij het in kaart brengen van schulden, het onderhandelen met schuldeisers en indien nodig het begeleiden van procedures onder de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP) of andere schuldsaneringsregelingen.
Wat moet ik doen als ik een klacht heb over de diensten van Okkerse & Schop Advocaten?
Okkerse & Schop Advocaten kent een interne klachtenregeling. Wanneer je onverhoopt niet tevreden bent over (een bepaald aspect van) onze dienstverlening, dan kun je jouw bezwaren voorleggen aan onze klachtenfunctionaris mr. Sjakko van Raaijen. Meer informatie vindt je op de pagina Klachten- en geschillenregeling O&S. In overleg met jou wordt dan zo snel mogelijk naar een oplossing gezocht. Mocht ons overleg niet tot een bevredigend resultaat leiden, dan kun je jouw klacht voorleggen aan de Geschillencommissie Advocatuur.